Google Analytics biedt veel informatie. Heel veel. Maar wat kunt u ermee doen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf sterker wordt? In dit blog bespreek ik meerdere mogelijkheden.

In mijn eerdere blogs over Google Analytics (Wat is Google Analytics? & Aan de slag met Google Analytics) legde ik uit wat het is en hoe u ermee start. In dit blog bouw ik daarop voort. Om te kijken wat Google Analytics voor uw bedrijf kan betekenen, is het nodig de bedrijfsdoelstellingen duidelijk te hebben. Wilt u meer nieuwe klanten, een grotere naamsbekendheid of is een hogere omzet per klant uw belangrijkste doelstelling? Wanneer dat inzichtelijk is, kunt u van start gaan.

Wanneer de bedrijfsdoelen bekend zijn, is het nodig om te weten welke online middelen uw bedrijf nu gebruikt om de doelen te bereiken en welke u wilt gaan gebruiken om uw doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan social media en mailingcampagnes. In Google Analytics kunt u doelen toevoegen, bijvoorbeeld ‘100 keer een ingevuld contactformulier in week 25’. Dit zijn een soort subdoelen die volgen uit de organisatiedoelen, zeer concreet geformuleerd. Een doel in Google Analytics kan pas echt meetbaar zijn als deze gelinkt is aan een organisatiedoel, omdat het gewenste resultaat anders niet bekend is.

Hieronder benoem ik vijf soorten mogelijkheden binnen Google Analytics. Niet elk punt is op iedere organisatie van toepassing; dit is afhankelijk van de organisatiedoelen. Deze vormen dus de basis bij het toepassen van de data uit Google Analytics.

  • Vindbaarheid verbeteren

Een goede vindbaarheid is voor vele organisaties een belangrijk doel. Door een goede vindbaarheid is de kans op het realiseren van doelstellingen gericht op afzet en omzet groter. Door de toename in online websites is het echter lastig om te concurreren op het gebied van vindbaarheid.

Is in de analytics terug te zien dat uw website veel met een bepaald zoekwoord wordt gevonden? Dan is het goed om te onderzoeken of dat woord ook aansluit bij de website. Is dit het geval? Dan is het een goede tip om ervoor te zorgen dat het woord ook consistent op elke pagina terugkomt, want blijkbaar is het een belangrijk zoekwoord voor bezoekers. Let op voor te algemene woorden, zoals ‘communicatie’. Het is dan beter om iets specifieker te zijn en bijvoorbeeld ‘online communicatie’ te gebruiken. Hierdoor is het voor de bezoeker makkelijk om gericht te zoeken en is het resultaat beter. Een andere tip is om te achterhalen wat synoniemen zijn, zodat u uw SEO meteen kan verbeteren. Bij SEO is het namelijk belangrijk om niet continu hetzelfde woord te gebruiken, maar ook gerelateerde woorden. In dit blog leest u waarom.

  • Campagnes beoordelen en strategie bepalen

Door UTM-codes toe te voegen aan een link is te achterhalen hoe een campagne scoort per kanaal. Er is dan per kanaal een aparte link en elke link is weer terug te vinden in Google Analytics. Dit is interessant, omdat zo inzicht wordt verkregen in de gebruikersstromen. Als bijvoorbeeld naar voren komt dat een bepaalde doelgroep nauwelijks tot niet binnenkomt via LinkedIn maar wel via mailings, kan de focus worden verlegd naar mailings. Met het nieuwe inzicht kunt u nieuwe marketingstrategieën opstellen of een oude strategie aanpassen. Hierbij staat de effectiviteit van de strategie centraal en is het mogelijk het resultaat te meten en te verbeteren. Het is tevens zeer belangrijk dat de strategie aansluit bij uw organisatiedoelen.

  • A/B testen

Twijfelt u of een kanaal werkt of wat een goede insteek is? Een A/B-test kan dan uitkomst bieden. Hierbij worden bijvoorbeeld twee landingspagina’s aangemaakt. Een deel van de bezoekers ziet versie A, een gelijk deel ziet versie B. Met een dergelijke test is te achterhalen welke insteek het beste aansluit bij de doelgroep. De resultaten kunt u namelijk allemaal terugzien in Google Analytics. Hierdoor kunt u uw marketing effectiever toepassen en zelfs kosten besparen. Het A/B testen is dan ook een zeer interessante mogelijkheid, omdat het extra statistieken verschaft. Ook hierbij is het gebruik van UTM-codes handig. In dit blog leest u meer over UTM-codes.

  • Bloginspiratie opdoen

Schrijft u blogs en ziet u in Google Analytics dat bepaalde blogs vaak worden gelezen? De onderwerpen daarvan blijken dan zeer interessant te zijn voor uw doelgroep; een mooie kans! Schrijf bijvoorbeeld verdiepende blogs over deze onderwerpen. Wordt een blog van een aantal jaar geleden nog steeds goed gelezen? Dan is het een idee om hier een nieuw, geactualiseerd blog over te schrijven. Link in dit blog wel naar het voorgaande blog en omgekeerd, zo wordt de lezer geprikkeld beide items te lezen!

Hierboven ziet u de paginaweergaves van onze website. Het blog ‘9 tips voor een succesvol persbericht’ scoort het hoogst. Dit is logisch, want het blog was enkele dagen voor bovenstaand overzicht gepubliceerd. Het blog is daarna via social media gepromoot. Opvallend is dat de pagina ‘Over ons ‘ook goed wordt bekeken. Daarnaast scoort het blog ‘Missie, visie, kernwaarden – (hoe) moet dat?’ hoog. Dit is interessant, omdat het blog in 2015 is gepubliceerd. Blijkbaar is het een interessant onderwerp voor onze bezoekers. Het is dus een goed idee om er een vervolgblog aan te wijden. Hetzelfde geldt voor het blog ‘Social media: hoe ga je om met negatieve berichten?’, dat zelfs uit 2013 komt.

  • Website updaten

In Google Analytics zijn de bezoekersstromen terug te zien. Hierin ziet u hoe iemand zich door uw website beweegt. Belangrijk is dan om na te gaan of dit een logische of onlogische route is en wat er geoptimaliseerd kan worden. Wanneer landt iemand op de contactpagina? En wat zegt dat dan over de zoekroute? Dit kan positief zijn (geprikkeld tot meer informatie) of negatief (hij kan het niet vinden). Het laatste hangt weer samen met welke pagina’s de bezoeker gezien heeft en wat voor informatie daar te vinden is. Verkoopt u online producten, dan geeft de customer journey direct duidelijk inzicht. Zo ziet u wanneer iemand tot aankoop overgaat en welke route hij dan volgt.

Een hulpmiddel voor het verbeteren van uw website is het bouncepercentage. Hiermee wordt inzichtelijk wanneer bezoekers de website verlaten, oftewel afhaken. Een hoog bouncepercentage is vooral slecht als uw website uit meer dan één pagina bestaat. Een hoog percentage houdt namelijk in dat er maar weinig pagina’s bezocht worden; de bezoeker ‘bouncet’ nadat hij op uw website is gekomen en klikt niet door naar een andere pagina. Het overgrote deel van de website wordt dus niet bezocht, waardoor kansen hoogstwaarschijnlijk onbenut blijven. In Google Analytics kunt u per pagina terugzien wat het bouncepercentage is. Is het percentage hoog bij alle pagina’s? Dan kan het zo zijn dat de Google Analytics-trackingcode niet goed is toegevoegd. Het is noodzaak dit te controleren. Wanneer dit niet het geval is, is het aan te raden om naar het algemene ontwerp van uw website te kijken, zoals naar kleur, taal en zichtbaarheid. Is het bouncepercentage alleen hoog bij specifieke pagina’s of via een specifiek kanaal? Dan is het mogelijk dat de huidige informatie niet aansluit bij de zoekopdracht. Van belang is om te checken of deze pagina’s inhoudelijk goed geschreven zijn of dat er verbetering nodig is. Let op: schrijf nooit irrelevante informatie om bezoekers naar uw website te trekken. Dit zorgt hooguit voor extra bezoekers maar verhoogt tevens het bouncepercentage.

Tips voor het verlagen van uw bouncepercentage

Het is belangrijk dat u weet wat uw organisatiedoelen zijn. Als deze bekend zijn, kunt u per pagina bekijken wat u ermee wilt bereiken, hoe u dit wilt doen en wat het resultaat nu is. Het bouncepercentage meten kan daarbij helpen. Komen uw bezoekers nu vooral binnen op uw homepage en bouncen ze dan? Dan kunt u wel aannemen dat de homepage niet overhaalt tot het bekijken van andere pagina’s. Een andere negatieve oorzaak kan zijn dat de navigatie op de website onduidelijk is, de inhoud niet aanspreekt of de gebruikte zoekterm niet correct was. Een hoog bouncepercentage kan ook een logisch gevolg zijn. Sommige websites bestaan namelijk maar uit één of enkele pagina’s, zoals een blog. Daarnaast kan het zijn dat de bezoeker precies vond wat hij zocht en dus niet verder hoefde te zoeken. Een contactpagina heeft ook vaak een hoog bouncepercentage, omdat de bezoeker meestal direct vindt wat hij zoekt, zoals een telefoonnummer. De gemiddelde bezoektijd van een pagina kan een houvast zijn om te achterhalen of een pagina goed bezocht wordt. Wanneer de bezoektijd hoog is, is het aannemelijk dat de bezoeker er tijd in heeft gestoken om de pagina goed te lezen of bekijken.

Zoals u in dit blog gelezen heeft, valt er enorm veel te leren uit de data die Google Analytics weergeeft. Als de bedrijfsdoelen bekend zijn, kunt u deze koppelen aan Google Analytics. Hier leest u hoe dit moet. Heeft u vragen of heeft u advies nodig bij de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Esther Riphagen
Is creatief, commercieel en heeft veel ervaring met schrijven.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search