Het is weer zomer en dat betekent: vakantie. Helaas niet voor iedereen, want veel ondernemers werken in de zomer gewoon lekker door. Mocht u binnenkort toch op vakantie gaan, dan hebben we een aantal handige tools voor het inplannen van socialmediakanalen. Want social media gaat nooit op vakantie!

Heeft u een vakantie geboekt? Wat goed! Fijn om te zien dat u even tijd voor uzelf neemt, dat is namelijk heel belangrijk. Maar voordat u de deur achter u dichttrekt, moet u nog wel een aantal zaken regelen. Denk bijvoorbeeld aan social media. Hoe regelt u die als u weg bent? We raden u aan om voordat u op vakantie gaat een heldere contentkalender te maken en elke dag 15-30 minuten vrij te maken om genoeg content in te plannen.

Huh, een contentkalender?

Een contentkalender is een document waarin u bijhoudt wanneer en wat er op welk kanaal wordt gepubliceerd. En ook wanneer er eventueel welk artikel op uw site geplaatst moet worden. Daarnaast is het belangrijk te vermelden wie er verantwoordelijk voor is. Als u zzp’er bent, doet u het natuurlijk zelf. Maar als u mensen in dienst heeft, kunt u de content onderling verdelen. In een contentkalender ziet u in één overzicht wanneer u welk artikel online moet zetten. Dit is handig als u op vakantie gaat, want u ziet dan precies wat u allemaal moet inplannen in de periode dat u weg bent.

Oké, in een contentkalender ziet u dus wat u allemaal in moet plannen. Welke tools kunnen u daarbij helpen? We bespreken er hieronder een paar.

3x hulp bij inplannen

Tegenwoordig zijn er veel tools die helpen bij het inplannen van uw social media. Via Facebook kunt u zelf de berichten al inplannen, maar niet elk medium heeft deze optie. We zochten drie handige tools uit en bespreken deze hier kort.

  1. TweetDeck

TweetDeck is alleen bedoeld voor het inplannen van tweets. Het handige aan deze tool is dat u verschillende kolommen aan kunt maken met bijvoorbeeld: reacties, hashtags en retweets. Zo ziet u snel hoe er op tweets gereageerd wordt. Via TweetDeck kunt u zoveel mogelijk tweets inplannen als u wilt, want de tool is gratis. Het is wel jammer dat een analyse niet mogelijk is. De tool is dus echt alleen geschikt voor het inplannen van berichten op Twitter.

  1. Gramblr

Gebruikt u Instagram voor uw bedrijf? Dan is Gramblr een handige tool! Instagram is een mobiele app en de makers hebben geen desktopversie ontwikkeld waarmee u posts kunt plaatsen. Gelukkig is er Gramblr. Via deze tool kunt u namelijk foto’s op Instagram via uw desktop uploaden en inplannen. U kunt de foto’s ook bewerken en een tekst toevoegen.

  1. Hootsuite

Hootsuite is geschikt voor het inplannen van berichten voor meerdere platformen, namelijk Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. U kunt de lay-out van de tool zelf inrichten. Zo kunt u bijvoorbeeld snel en gemakkelijk een overzicht maken van al uw socialmediakanalen en de ingeplande berichten. Vindt u het handig om berichten van concurrenten en over bepaalde onderwerpen te zien? Dat kan ook! U heeft op deze manier alle relevante informatie in één overzicht. Ook kunt u analyses maken. Hootsuite is gratis te gebruiken, maar er is ook een betaalde variant. Met het gratis pakket zijn alleen standaard analyses te maken, maar met de betaalde variant is dit uitgebreider.

Hulp nodig

Heeft u vragen over het inplannen van uw social media? Of wilt u dat wij uw social media tijdens uw vakantie onderhouden? Neem dan contact met ons op.

Giancarlo Idili
Is een creatieve duizendpoot en een probleemoplosser. Gaat graag uitdagingen aan op het gebied van marketingadvies, vormgeving, videobewerking, websitebeheer en socialmedia.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search