In de zomer is het vaak wat rustiger op de zaak. Klanten zijn op vakantie en medewerkers nemen wat dagen vrij. Gaat u niet weg in deze periode? Dan hebben we een aantal dingen die u nú nog op kunt pakken. Ook al is het minder druk, er is altijd wat te doen!

Over het algemeen is de zomervakantie de rustigste periode van het jaar. Het hele land lijkt te genieten van een welverdiende vakantie, maar helaas is dat niet zo. Er moet namelijk ook nog gewerkt worden. Niet iedere ondernemer kan het zich veroorloven om vrij te nemen. Bent u gewoon aan het werk de komende tijd en heeft u het minder druk? Lees dan hieronder waar u de tijd mee kunt vullen.

1. Bekijk de bedrijfsresultaten
Hoe staat uw bedrijf ervoor? Gaat alles nog goed op financieel gebied? Heeft u al wat doelen behaald? Nu u wat meer tijd heeft, kunt u eens rustig de bedrijfsresultaten bekijken. Maak een afspraak met de boekhouder om de cijfers te bespreken. En hoe zit het met het personeel? Heeft u mensen nodig of juist mensen te veel? Hoeveel werk is er voor iedereen? Dit zijn belangrijke zaken waar u in deze rustige periode eens goed voor kunt zitten.

2. Ruim uw pc op
Bent u ook zo goed in het bewaren van documenten en mailtjes? Ruim alles op! Gooi de mailtjes weg die u niet meer nodig heeft en archiveer de belangrijke mails. Bekijk ook de documenten: welke moet u houden en welke kunnen weg? Bewaar ze niet alleen op de pc, maar ook in de cloud of op een externe harde schijf. Als uw computer een keer crasht (en dat kan zomaar gebeuren) heeft u altijd een back-up.

3. Maak afspraken met klanten
Waarschijnlijk zijn niet al uw klanten op vakantie. De zomer is dus het perfecte moment om even bij te praten en te sparren. Nodig een klant uit voor een lunch of een lekkere kop koffie. Zijn toch veel klanten op vakantie? Vraag dan wanneer ze terug zijn, zodat u daarna contact op kunt nemen en meteen kunt vragen hoe de vakantie was.

4. Werk alvast vooruit voor de website en social media
Heeft u een eigen site, zakelijk blog of bent u actief op social media? Hup, schrijven maar. Plan socialmediaberichten in en schrijf alvast wat blogs vooruit. Heeft uw site een update nodig of een restyle? Meteen doen. Als u dit niet alleen kunt, schakel dan hulp in. Zo is uw site na de zomer klaar voor een knallende tweede periode van het jaar.

5. Organiseer een evenement
Ook leuk: nodig wat klanten en partners uit voor bijvoorbeeld een zomerbarbecue. Dit is een mooi netwerkmoment voor u, maar ook voor alle genodigden. Zo ontmoet u iedereen in een informele stemming met een lekker hapje en drankje erbij.

6. Bedenk een zomerse actie
De zomer leent zich goed voor een leuke actie. Verloot bijvoorbeeld onder socialmediavolgers een pakket met producten of diensten van uw bedrijf met het thema zomervakantie. Of stel een kortingsactie in, de hoogte van de temperatuur is de hoogte van de korting. U zou ook een fotoactie kunnen doen, waarbij socialmediavolgers een vakantiefoto met een bepaald thema moeten maken en delen op uw kanaal. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Brainstormen dus!

7. Maak een planning voor de rest van het jaar
Als u weet hoe uw bedrijf ervoor staat (zie punt 1), kunt u een planning maken voor de rest van het jaar. Welke doelen wilt u nog behalen? Moet u personeel aannemen? Wanneer moet welk artikel online op de site? En ga zo maar door. Maak een haalbare planning, zodat u volgend jaar met een goed gevoel terug kunt kijken op de bedrijfsresultaten. Vraag eventueel hulp aan experts.

Wilt u hulp bij uw contentstrategie of wilt u gewoon gezellig een kop koffie drinken? Neem dan contact met ons op!

Esther Riphagen
Is creatief, commercieel en heeft veel ervaring met schrijven.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search