In een vorig blog legden we uit wat Google Analytics is en waarom het slim is deze tool te gebruiken. Maar wat kunt u er precies mee? Daar gaan we in dit blog dieper op in. 

Als u Google Analytics wilt gebruiken, moet u eerst een account aanmaken via deze site. Hier wordt een HTML-code gemaakt die het verkeer op de pagina’s van uw website trackt. Het is belangrijk dat deze trackingscode op elke pagina terug te vinden is. U kunt dit checken door via de rechtermuisknop op een pagina op ‘bron weergeven’ te klikken. Is dit gelukt? Super, Google kan nu het siteverkeer meten. Maar let op: in de metingen telt Google uw eigen bezoek ook steeds mee. Dat is natuurlijk niet handig. Zet uw eigen IP-adres op kantoor en bijvoorbeeld thuis uit. Neem ook uw collega’s en bijvoorbeeld partners mee die regelmatig uw website bezoeken. Zo voorkomt u dat pagina’s waar u dagelijks op komt onterecht hoog in de statistieken komen.

Hoe sluit ik een IP-adres uit?

  • Check eerst wat uw IP-adres is. Dat doet u hier.
  • U sluit IP-adressen uit door: Beheer > ‘Filters’ onder weergave > ‘Filter toevoegen’ > Kies een filter naam zoals ‘IP-adres uitsluiten’ > Kies een filtertype zoals ‘uitsluiten’.

filters - GA

Wat kan ik met Google Analytics?

Als u op elke pagina een trackingscode hebt en de IP-adressen hebt gefilterd, is het tijd om aan de slag te gaan. U kunt nu onderzoeken wat de behoeften van de bezoekers zijn. Kom er bijvoorbeeld achter waar ze naar zoeken via Google en welke pagina’s het langst bezocht worden.

  • Zoekopdrachten

Als uw site goed geoptimaliseerd is, is de kans groot dat u zelf als een van de eersten in de resultaten verschijnt. In Google Analytics ziet u onder meer op welke zoekwoorden iemand op uw site binnenkomt. U kunt dan snel en gemakkelijk nagaan of uw site inderdaad aansluit bij dit zoekwoord. Als dat zo is, kunt u overwegen om wat (extra) blogs over dit onderwerp te schrijven, waardoor de vindbaarheid nog beter wordt. Staan er zoekwoorden tussen die wel bij uw site passen, maar waar nog niet veel aandacht aan hebt besteed? Ook dan kunt u over die onderwerpen blogs schrijven of een extra pagina toevoegen.

U ziet de zoekwoorden die gebruikt zijn om op uw website te komen onder ‘Acquisitie’ –>  ‘Alle verkeer’ –> ‘Kanalen’ -> ‘Organic Search’. Het is goed om te weten dat Google alleen het verkeer dat dat zich niet in een privé-browser bevindt kan meten. Steeds meer bezoekers gebruiken Google Chrome via een Incognito modus waardoor Google niet kan registreren welke websites u bezoekt of welke zoekwoorden u gebruikt. Hierdoor mist er altijd verkeer in Google Analytics.

  • Pagina’s

Benieuwd welke pagina’s het best bezocht worden? U vindt dit onder ‘Gedrag’. Hier ziet u onder andere welke pagina’s het populairst zijn en u kunt deze ook meteen checken op relevante content. Is de pagina nog up-to-date? Wilt u er een extra pagina of blog aan wijden om zo extra bezoekers te trekken? Ook kunt u zien welke pagina het hoogste aantal unieke bezoeken heeft of welke pagina de langste bezoektijd heeft. Een artikel met een video erin wordt vaak langer bezocht. Dit is interessant, omdat Google waarde hecht aan een lange bezoektijd. Dit toont namelijk aan dat de content relevant is voor de bezoeker.

  • Campagnes analyseren

Heeft u een leuke campagne lopen op zowel social media als de website en/of via de nieuwsbrief? Dan is het handig om UTM-codes aan de URL te hangen. Zo kunt u zien vanuit welk kanaal het verkeer op de pagina terechtkomt. Oftewel: u meet via welk kanaal de campagne beter scoort.

Hoe werkt het precies?

U begint met het aanmaken van een speciale URL voor de campagne. Dat kan onder andere hier. Aan de hand van de campagnenaam ziet u later in Google Analytics het verkeer terug. De URL’s worden wel een stuk langer, omdat de UTM-code is toegevoegd. Dit is niet erg als u de URL aan een woord kunt hangen, maar het kan storend zijn als u de link op social media gebruikt. Een tip: kort de link in via bijvoorbeeld Bitly. Niet iedereen vindt het fijn om op een verkorte url te klikken omdat het niet direct zichtbaar is waar deze link naartoe leidt. De kans op spam is dan ook groter. Het is dan ook per situatie afhankelijk of een verkorte url handig is. Sommige bedrijven hebben zelfs een eigenlijk url-verkorter zodat het zichtbaar is dat de url leidt naar hun eigen website.

De resultaten van uw campagne vindt u terug onder ‘Acquisitie’ > ‘Campagnes’ > ‘Alle campagnes’. Als u vervolgens op ‘Bron’ klikt ziet u via welke bron de bezoekers binnenkomen.  Noteer zelf ergens welke kanalen u allemaal heeft gebruikt. Als u geen bezoekers trekt via een kanaal wordt dit namelijk niet aangegeven. Het aantal bezoek staat dan op 0, ongeacht of het kanaal ingezet is of niet.

  • Bouncepercentage

In Google Analytics is het bouncepercentage per pagina te meten. Wat is dit precies? Er wordt gesproken over een bounce wanneer er maar één pagina van een website wordt geladen. Dit komt dus voor als een bezoeker een van de pagina’s opent en dan de website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken.

Het bouncepercentage kan uit twee situaties bestaan:

  • Het aantal sessie waarin een bounce plaatsvindt, oftewel wanneer er maar één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies.
  • Het percentage van alle sessies op een website welke bouncen.

Als de bezoeker maar één pagina bezoekt, en dus bounced, kan Google namelijk niet meten hoelang ze op deze pagina zijn geweest. Daarom wordt er in dit geval altijd 0 seconden aangegeven als duur van het bezoek. Er zijn verschillende redenen voor een hoog bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage hoeft namelijk niet perse slecht te zijn en is afhankelijk van vele variabelen. In een  volgend blog leggen we dit uit.

Zo, we hebben hierboven aardig wat handvaten geboden om aan Google Analytics op te starten. Heeft u nog vragen of extra hulp nodig? Neem dan contact met ons op, dan helpen wij u verder.

Esther Riphagen
Is creatief, commercieel en heeft veel ervaring met schrijven.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search