Wilt u een nieuw product lanceren? Onderwerpen voor blogs bedenken? Of zoekt u een oplossing voor een bepaald probleem? Met een goede brainstorm kunt u al snel een paar grote stappen zetten. Maar waar moet u beginnen?

Het eerste wat u doet is het formuleren van het doel. Wat wilt u bereiken met de brainstormsessie? Schrijf dit zo duidelijk mogelijk op. Zijn er ook zaken waar u rekening mee moet houden, zoals budget of planning? Noteer die ook. Zo weet u meteen wat er wel en niet mogelijk is. Als de doelen geformuleerd zijn, kunt u aan de slag.

  • Bereid u goed voor

Voor een geslaagde brainstormsessie is een goede voorbereiding belangrijk. Zoek een geschikte ruimte waar u rustig met elkaar kunt praten en geen last heeft van andere mensen. Stuur de datum en locatie met informatie over de sessie naar de mensen die u heeft uitgenodigd (lees hierover meer bij punt 2). Het is belangrijk dat de deelnemers allemaal weten waar ze aan toe zijn, wat er van hen verwacht wordt en wat het doel van de brainstorm is. Zorg daarnaast voor genoeg stiften, vellen papier, plakband, punaises, post-its en eventueel een flipover. U kunt bijvoorbeeld ook wat tijdschriften, foto’s, boeken en andere materialen meenemen voor inspiratie.

  • Zet verschillende mensen bij elkaar

Nodig collega’s van verschillende afdelingen uit, maar vraag bijvoorbeeld ook mensen van buitenaf. Zo zou u een collega-ondernemer kunnen vragen of een goede vriend. Als u mensen met verschillende achtergronden bij elkaar zet, ontstaan er misschien wel verrassende ideeën. Beperk u tot maximaal 10 mensen, anders wordt het veel te druk en is het lastig om overzicht te houden.

  • Plan genoeg tijd in

Informeer van tevoren hoeveel tijd de deelnemers hebben. Als u onderwerpen voor blogs nodig heeft, hoeft de sessie geen uren te duren. Maar als er een nieuw product in de markt gezet moet worden, bent u binnen een uur waarschijnlijk niet klaar. Bepaal dus goed hoeveel tijd u verwacht nodig te hebben en houd u daar ook aan. Gebruik een timer en plan genoeg pauzes in om iedereen fris te houden. Voorkom gezellige socialpraatjes, houd focus en benut de tijd goed. Houd ook rekening met het bespreken van de ideeën, plan hier ook tijd voor in.

  • Brainstormen maar

Als u de datum, locatie, materialen en deelnemers geregeld hebt, is het tijd om te brainstormen. Leg nog even duidelijk uit wat de bedoeling is. Breek het ijs door zelf met wat ideeën te komen (dit hoort ook bij de voorbereiding) en laat anderen daar op reageren. Schrijf álle ideeën op, wie weet kan iemand ergens op voortborduren. Let op: elk idee is welkom, geen enkel idee is stom. Laat negativiteit thuis en creëer een gezellige sessie waar iedereen zijn ideeën mag geven.

  • Bespreek de ideeën

Is de brainstormtijd voorbij? Plak bijvoorbeeld alle post-its op een muur en bespreek ze één voor één. Dit is misschien wel de handigste manier, maar doe vooral wat u fijn vindt. De ideeën die niet goed genoeg zijn, haalt u van de muur. Ontstaan er weer nieuwe ideeën? Schrijf die meteen op en hang ze erbij.

  • Selecteer de beste opties

Als alle ideeën besproken zijn, is het tijd om een goede selectie te maken. Selecteer bijvoorbeeld de 10 beste ideeën en bespreek deze uitgebreid. Voldoet het idee aan de voorwaarden (bijv. budget of planning)? Is het uitvoerbaar? Past het bij het bedrijf? Dit zijn enkele vragen die belangrijk zijn. Houd aan het einde 3 ideeën over en bespreek die weer.

  • Maak een samenvatting en verdeel taken

Aan het einde van de sessie kunt u het beste een samenvatting op papier zetten over de meeting. Hoe was het? Welke ideeën zijn er over gebleven? Ook handig: moeten er acties ondernomen worden? Verdeel dan meteen de taken met deadlines, zodat u snel een idee in praktijk kunt brengen. Want misschien moeten er nog zaken onderzocht worden en misschien blijken de gekozen ideeën toch niet uitvoerbaar. Door een heldere samenvatting van de sessie is het voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren. Mochten alle ideeën niet haalbaar of uitvoerbaar zijn, plan dan een vervolgsessie in.

Heeft u vragen over het organiseren van een brainstormsessie? Of zoekt u een sparringpartner? Stuur ons een mail, we helpen u graag verder! 

Joni Hendrix
Is verantwoordelijk voor alles wat met tekst te maken heeft en heeft een passie voor schrijven. Van interviews tot achtergrondverhalen en van nieuwsberichten tot blogs.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search