Elk bedrijf droomt van gratis publiciteit, oftewel free publicity. Maar in de praktijk is het erg lastig om gratis media-aandacht te krijgen. Creativiteit en timing zijn hierbij belangrijk. We hebben drie tips waardoor uw bedrijf misschien wel wordt opgepakt door het publiek en de media.

Een persbericht versturen is een vorm van free publicity. Een bedrijf stuurt een nieuwsbericht naar verschillende media en hoeft hier niet voor te betalen. Maar de kans dat een bericht wordt opgepakt is erg klein. Redacteuren ontvangen dagelijks veel mailtjes. Een persbericht moet dus echt goed en opvallend zijn om eruit te springen. Maar het kan zeker! Wilt u het proberen? Lees dan eerst ons blog over het schrijven van een persbericht. Er zijn ook nog andere manieren om uw bedrijf gratis onder de aandacht te brengen. Hieronder bespreek ik er drie:

1. Laat de klant spreken

Heeft u een aantal opdrachten voor klanten gedaan? Laat ze dan vertellen hoe ze de samenwerking vonden. Deze klantcases kunt u op de site zetten en u kunt natuurlijk vragen of het betreffende bedrijf het bericht wil delen. Zo komen er meer mensen naar de website en kunnen ze meteen zien wat anderen van uw bedrijf vinden. U zou kunnen overwegen een externe professional in te huren om uw klanten te interviewen. Dat komt geloofwaardiger over en maakt uw bedrijf betrouwbaarder, omdat de professional er een objectiever verhaal van maakt. Vergeet de klantcases niet te delen op alle socialmediakanalen én tag de bedrijven erin.

2. Schrijf gastblogs

Heeft u een zakelijk blog? Perfect, ga zo door! Een eigen blog zorgt er namelijk voor dat u in Google beter gevonden wordt en u kunt laten zien wat voor kennis u heeft. Om uw bereik te vergroten zou u voor andere sites een gastblog kunnen schrijven. In ruil voor het publiceren van de blog zou het betreffende bedrijf ook een gastblog voor uw site kunnen schrijven. Onderzoek van tevoren goed welke sites veel bezocht worden (enkele duizenden bezoekers per dag). Stuur dan naar de meest bezochte websites een leuk mailtje met een duidelijke uitleg over het onderwerp waarover u een blog wilt schrijven en waarom juist die site het blog moet publiceren. U zou ook online magazines kunnen mailen. Let op: kies alleen de sites uit die zich richten op de onderwerpen die u wilt bespreken. Een blog over netwerken op een fashionsite werkt niet.

3. Bedenk een ludieke actie

De aandacht van het publiek en de media krijgt u niet zomaar. Daar moet u creatief voor zijn. Als u snel veel publiciteit voor uw bedrijf wilt, kunt u een ludieke actie bedenken. Dit wordt ook wel guerrillamarketing genoemd, of pr-stunt. Denk bijvoorbeeld aan de Unox-mutsen tijdens de nieuwjaarsduik of de Bavaria-babes tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken in 2010. Dit zijn wel grote voorbeelden, maar u moet ergens beginnen. Wat kunt u voor uw bedrijf verzinnen dat door het publiek, de media en social media opgepakt kan worden? Bekijk genoeg voorbeelden en ga lekker brainstormen. Let wel op: een ludieke actie kan ook voor negatieve reacties zorgen als deze niet goed uitgevoerd is. En zo’n actie kost ook vaak geld, dus helemaal free publicity is het niet.

Heeft u vragen over free publicity? Of heeft u hulp nodig bij het bedenken van een leuke actie of het schrijven van een gastblog? Neem dan vooral contact met ons op!

Joni Hendrix
Is verantwoordelijk voor alles wat met tekst te maken heeft en heeft een passie voor schrijven. Van interviews tot achtergrondverhalen en van nieuwsberichten tot blogs.
Hi, we horen graag van je!

tot snel!

Start typing and press Enter to search